StudioHome

 

StudioHome ligger hjemme hos yogainstruktør Anne Botnan-Hagland på Eiganes i Stavanger. Her er det et mål at du skal føle deg som hjemme.
Lokalene er nye, varme og lyse.

Vi tilbyr Kundalini-yoga og MediYoga.

 

Kundalini-yoga og MediYoga


Begge yogaformene er terapeutiske og kan være hjelpe deg med å gjenvinne helsen, trivselen og humøret dersom livet har blitt utfordrende. Øvelsene tilpasses dine forutsetninger. Dette er yoga som skal gi glede og overskudd.

MediYoga (medisinsk yoga) har sitt utspring i klassiske Kundalini-yogaøvelser og meditasjoner som har vist god effekt under rehabilitering og ved helseutfordringer. Du lærer enkle øvelser og programmer du kan bruke i hverdagen.
Øvelsene utføres med oppmerksomhet til et komplett pust som er et utmerket redskap til å støtte deg gjennom hverdag som byr på utfordringer og stress.

MediYoga ble formet i 1998 av Göran Boll. Han samarbeidet med helsevesenet og forskere for å vise at MediYoga virker terapeutisk.
For å undervise MediYoga kreves en grunnleggende kunnskap i kroppens oppbygging, funksjon og sykdomslære. Alle instruktører har samme basis som videre kan utvides og fordypes i ulike medisinske retninger.

Når du har praktisert MediYoga en tid, og helsen er mer i balanse, får du kanskje lyst til å bli kjent med opphavet til denne yogaformen, Kundalini-yoga.

Kundalini-yoga er en yogatradisjon som i tusenvis av år ble overbrakt fra mester til lærling i lukkede samfunn i India. Først da Yogi Bhajan så at menneskene i vesten stresset seg syke, brøt han med tradisjonen, flyttet til USA for å undervise og utdanne lærere i Kundalini-yoga. Etter det underviste han i 30 år og har delt over 8000 kriyaer (sett av øvelser) og meditasjoner med verden.

Kundalini-yoga oppleves som mer fysisk krevende, med et høyere tempo og intensitet enn MediYoga. Hver klasse er rettet mot å oppnå sunn likevekt i et spesielt organ, en tilstand eller ubalanse. Dens terapeutiske virkning på hormon-, nerve- og immunsystemet er formidabel. Kundalini-yoga er en helhetlig yogaform og teknologi som handler om hele livet ditt. Alt fra kommunikasjon, tankesettet til kosthold.

Praksisen støtter deg i å beholde en bevisst tilstedeværelse i deg selv gjennom timen. Gjennom praksis kan du  forbli i et stille rom i deg selv uavhengig av hva som skjer rundt deg.

Læreren leder deg gjennom timene: hvordan hånd og kroppsbevegelsene utføres, ulike øyebevegelser, pusterytmer og chanting av ord. Av og til kan det virke litt eksotisk og fremmedartet, men ved å gjøre ditt beste erfarer du selv hvordan din tilstedeværelse styrkes og at stress erstattes av avspenning.

Skrevet av Brit Marie Brunes, 18.03.19.

 

Anne Botnan-Hagland

Anne har personlig erfaring med den utrolige endringen yoga kan bringe til hverdagen og livet. Hun finner stor glede i å dele dette med andre.

Som instruktør kombinerer hun yoga-teknikker, meditasjon, pusteteknikker og trening, slik at hver kunde får de beste forutsetninger for å oppnå optimal fysisk og mental helse.

Anne er utdannet sykepleier, PT, yogainstruktør gjennom Yoga London Vinyasa (RYT200), yogainstruktør og terapeut i MediYoga, medisinsk yoga (IMY). Hun har også spesialisering innen kvinnehelse, trening under graviditet og etter fødsel.

Tidligere bodde hun i London, hvor hun drev StudioHome Kensington, ved siden av å jobbe på den private medlemsklubben KX. Hun har også jobbet med yoga i rusbehandling og for barn i skole og barnehage i Oslo.

Anne har timer på dagtid og kveldstid i MediYoga. Hun har også startet på lærerutdannelse i Kundalini-yoga.